Dārgās smaržas

It kā ir jau ierasta lieta, ka smaržas maksā diezgan daudz. Vismaz labas smaržas labos veikalos. Protams, ka var nopirkt arī ļoti lētas smaržas – pāris EUR par pudelīti, taču tās smaržas ir nedaudz neērti saukt par smaržām. Taču gan jau visiem tādas kādreiz ir bijušas – bērnībā jau nu noteikti, jo ir vēlme būt kā pieaugušie un sasmaržoties, taču dārgās smaržas jau tad neviens nepērk. Smaržu cena ir tik augsta tieši kvalitātes dēļ. Labas kvalitātes smaržām tiek izmantotas labas un augstvērtīgas izejvielas, tāpēc arī gala rezultāta cena ir liela. Ja smaržas ir lētākas, tad to gatavošanai iespējams ir izmantotas dažādas lētākas sastāvdaļas. Bet ne vienmēr lēts nozīmē slikts un dārgs – labs. Mūsdienās smaržu cenu bieži vien nosaka arī to ražotājs jeb brends – online krediti 2018. Jo slavenāks un “krutāks” brends, jo dārgāks produkts. Taču nevar noliegt arī to, ka labas kvalitātes smaržas ir daudz noturīgākas, tātad tās nav regulāri jāatjauno un jāpūš vairākas reizes dienā. Tas, savukārt, nozīmē, ka smaržu pudelīte tik ātri nebeigsies un to varēs lietot daudz ilgāku laiku. Tātad beigās tās dārgās smaržas nemaz nesanāk daudz reiz dārgākas par lētākām, jo lētākās parasti izbeidzas ātrāk un jau atkal ir jāpērk jauna pudelīte. Protams arī smaržu pasaulē eksistē ekskluzīvas lietas – dārgas un smalkas smaržas, kuras nav paredzētas parastajiem cilvēkiem. Jean Patou smaržas Joy ir radītas diezgan sen – tās ir pazīstamas jau kopš 1930.gada.

Šī ir diezgan slavena smarža, kura radīta no augstas kvalitātes sastāvdaļām, tāpēc arī joprojām tā ir diezgan ekskluzīva. Shalini ir viens smaržu ražotājs, kas rada tikai dārgas smaržas. Tās ir paredzētas sievietēm, kas ir gatavas smaržās ieguldīt lielu naudu. Šīs kompānijas smaržas patiešām attaisno savu cenu ar augsto kvalitāti. Vēl viens dārgs smaržu brends ir Hermes. Piemēram, 24 Fauborg smaržas ir vienas no dārgākajām smaržām. Kā zināms, Hermes neražo tikai smaržas, taču arī citi Hermes ražotie produkti ir dārgi un ekskluzīvi. Protams, ka šajā sarakstā iekļūst arī slavenās smaržas Chanel Nr.5. Visticamāk ikviens ir dzirdējis šo smaržu nosaukumu. Tās pat varētu nosaukt par slavenākajām smaržām pasaulē. Varbūt ne tik daudz cilvēki šīs smaržas ir iegādājušies vai paostījuši, taču dzirdējuši par tām noteikti ir. Caron’s Poivre smaržas ir ne tikai dārgas, bet arī atšķirīgas – to sastāvā ir dažādas garšvielas, piemēram, pipari, krustnagliņas, kanēlis utt. Šīs smaržas pavisam noteikti būtu interesantas un atšķirīgas nekā pierastās ziedu vai citrusa smaržas. Taču šīm smaržām arī cena ir diezgan iespaidīga, tāpēc ne katrs tās var izmēģināt. Ja nu vienīgi veikalā pamēģināt. Clive Christian No.1 ir viena no smaržām, kuras iecienījušas arī slavenības. Protams, tas precēm piešķir vēl papildus vērtību – cilvēki uzreiz vēlas iegādāties tādas pašas preces kā viņu iemīļotās slavenības. Slavenības tomēr ir tādi paši cilvēki kā citi, tāpēc diez vai viņu iecienītās smaržas ir tik nenormāli īpašas, lai par tād samaksātu nedaudz vairāk kā par citām, kuras ir diezgan līdzīgas. Taču šīm smaržām ir vēl viena pazīme – to pudelīte ir rotāta ar briljantiem. Tas gan šķiet diezgan bezjēdzīgi, bet, ja ir pietiekami daudz naudas, tad kāpēc gan ne. Savukārt Clive Christian’s Imperial Majesty ir pašas dārgākās smaržas pasaulē, un arī tām pudelīte ir rotāta ar briljantiem.

Veiksmīgas un iecienītas sieviešu smaržas

Iecienīto un pieprasīto smaržu tops, protams, regulāri mainās. Vienas un tās pašas smaržas var kļūt par pirktāko preci, taču kādā citā topā tā pat neiekļūst. Tas ir tikai normāli arī ņemot vērā lielo smaržu daudzveidību un izvēli. Arī mode mainās, tāpēc sievietes bieži vien izvēlas iegādāties arī tādas smaržas, kas konkrētajā brīdī ir modē. Šoreiz apskatīsim pēdējā laika populārās smaržas. Narciso Rodriguez tualetes ūdens For Her ir guvis lielu popularitāti. Šī smarža pavisam noteikti ir modē, kā arī tās aromāts ir diezgan ekpresīvs. Tajā ir vairāki ziedu aromāti, kurus papildina kāda piparotāka smaržu nots. Tā ir vienlaicīgi gan maiga, gan arī neparasta un mistiska. Tā pavisam noteikti spēj ieintriģēt. Šajā aromātā sajaucas gan muskusa, gan vaniļas, gan apelsīna, gan arī citi brīnišķīgi aromāti. Šī smarža noteikti liks atskatīties un pievērsīs uzmanību. Calvin Klein smarža Euphoria ir tieši tāda, kā rakstīts tās nosaukumā. Tā ir smarža, kas principā rada eiforijas sajūtu. Šīs smaržas ir daudzšķautņainas, satraucošas un noslēpumainas. Tās pavisam noteikti piepilda dzīvi ar dažādām krāsām un sajūtām. Tad, kad šīs smaržas pirmo reizi parādījās, tās uzreiz kļuva pieprasītas, turklāt bija arī viena no modernākajām lietām, kas jāiegādājas. Šīs spilgtās, eksotiskās smaržas ir veidotas no granātābolu sulas, melno orhideju un vijolīšu ziedlapiņām, lotosu un sarkankoka aromātiem. Protams, ka topa augšgalos gozējas arī Chanel smaržas. Aromāts Coco Mademoiselle pavisam noteikti pievērš ikviena uzmanību. Šī smarža ir reizē kaislīga, reibinoša, romantiska un noslēpumaina. Tas ir nodēvēts par izcilu aromātu, kas priecē sievietes nu jau vairākus gadus. Tas vēljoprojām ir tikpat populārs kā tad, kad tas tikko parādījās. Tā ir smarža, kas ir cieņpilna, aristokrātiska, dižena un neatkarīga. Tajā ir savienotas ļoti daudz dažādas īpašības un sajūtas. Katra sieviete noteikti tajā sajūt ko nedaudz citu. Tā ir smarža, kura ikvienu meiteni spēj pārvērst dāmā. Tā liek pašai justies daudz cēlākai un smalkākai nekā ikdienā pierasts. Šī smarža noteikti pacels garastāvokli un vispārējo noskaņojumu. Šajā smaržā ir apvienoti bergamotes, mandarīna, mimozu un eksotisko ilang-ilanga smaržu aromāti. Burvīga smarža, kas ir ne tikai iecienīta sieviešu vidū, bet arī ieguvusi vairākas balvas. Viktor & Rolf smarža Flowerbomb varbūt nav tik ļoti dzirdēta kā Chanel, taču īsti smaržu mīļotāji noteikti par to ir dzirdējuši. Tā ir aizraujoša un rotaļīga smarža ar visai neparastu flakonu – tās dizains ir papildināts ar granātas gredzenu. Aizraujoša smarža, kura ar savu burvestību un lēno iedarbību spēj atkausēt ikviena vīrieša sirdi. Tajā ir samiksētas gan Austrumu, gan Eiropas smaržu notis. Tajā ir savienoti vairāku ziedu aromāti – baltās frēzijas, orhidejas, retas šķirnes rozes, osmantuss, pačūlija, tēja, bergamote un jasmīns ir tikai daļa no visām smaržas niansēm. Smaržas ir jutekliskas, kā arī piesātina ikdienu ar spilgtākām krāsām un bagātīgu iztēli. Savukārt slavenā Tom Ford smarža Black Orchid ir ļoti mistiska, noslēpumaina un jutekliska. Tā ir smarža, kas apburs ikvienu vīrieti. Arī šī aromāta flakons ir ļoti elegants un piesaista uzmanību, taču pats galvenais ir tā saturs. Šī smarža radīta no vairākām neparastām smaržām – meksikāņu šokolāde ir dekorēta ar dažādām garšvielām un sandalkoku, trifeles papildinātas ar vīraku un vaniļu, savukārt dievišķīgā orhideja kombinēta ar vairākiem garšaugiem. Ļoti unikālas un neparastas smaržas, kuras nevarēs aizmirst.

Vai smaržas ir laba dāvana?

Dāvanu izvēle ir aktuāla ikvienam no mums. Katru gadu visiem ir vārda diena, dzimšanas diena, ir Ziemassvētki, Valentīndiena, kā arī var būt dažādi atzīmējami datumi, piemēram, kāzu jubileja. Ir diezgan svētki, kas ir par iemeslu tam, lai būtu jāpērk dāvanas. Protams, dāvināt dāvanas var (un vajag) arī tad, ja nav nekāds īpašs svētku brīdis. Kāpēc gan neiepriecināt savu otro pusīti vienkārši uzdāvinot ko skaistu. Un tā vienkārši – bez jebkāda iemesla. Tādas dāvanas ir arī lielisks pārsteigums, jo otrs cilvēks to negaida. Dzimšanas dienā, protams, cilvēks gaidīs, ka kaut ko uzdāvinās, taču parastā dienā tas būs 100% pārsteigums. Kas tāds pavisam noteikti iepriecinās. Taču dāvanu izvēle nebūt nav viegla. Protams, tas atkarīgs no cilvēka un viņa interesēm, taču tas jebkurā gadījumā nav viegli. Sievietēm parasti dāvanas uzdāvināt ir vieglāk, taču ne vienmēr. Smaržas ir viena no tām lietām, ko var uzdāvināt ikvienam – gan vīriešiem, gan sievietēm. Jā, smaržas ir laba ideja, taču šādas dāvanas iegāde noteikti var radīt galvassāpes un lieku stresu. Tāpēc, ja iespējams varbūt labāk izvēlēties dāvināt ko citu. Kaut gan ne vienmēr uzdāvināt smaržas ir grūti. Iespējams cilvēks visu laiku lieto vienas konkrētas smaržas – tad būs viegli nopirkt tieši tādas, tā nebūs iespējams kļūdīties. Protams, citreiz cilvēki viens otram stāsta kādas dāvanas labprāt vēlētos saņemt – arī šajās vēlmēs var parādīties kāda konkrēta smarža. Tādos brīžos gan ir jāpievērš uzmanība – kāda tieši ir šī vēlamā smarža. Īpaši tad, ja smaržas nav tava stiprā puse, ir ļoti viegli tās sajaukt ar kādām citām. Tāpēc labāk pierakstīt pilno smaržu nosaukumu. Nevajag arī kautrēties un pajautāt, lai parāda, piemēram, internetā, kāda izskatās šī smaržu pudelīte. Arī vizuālais iespaids var palīdzēt atcerēties un saprast vai tā smarža, ko grasies nopirkt ir īstā. Tā kā smaržas bieži vien nav lēts prieks, tad jāuzmanās, lai patiešām nopirktu īsto. Ja sajauksi un iztērēsi lielu naudu par tām, tad var rasties nepatīkama situācija. Protams, var gadīties, ka arī nepareizā smarža cilvēkam patīk, taču tad ir ļoti jāpaveicas. Ja smarža nepatīk, tad to nāksies samainīt veikalā (ja tāda opcija būs) vai arī jāpārdod kādam citam (ar ko bieži vien ir liela noņemšanās). Rezultātā viss dāvināšanas prieks var tikt sabojāts. Turklāt, ja dāvina smaržas, tad būtu labi jāzina cilvēks, kam tās taisies dāvināt. Ja tā ir paziņa vai kāds attāls radinieks, tad smaržas nebūs labākā izvēle. Protams, var iegādāties smaržas arī par saprātīgu naudu, bet varbūt otrās pakāpes māsīca smaržas nemaz nelieto? Tad ir tā muļķīgā sajūta, ka ir jātēlo, ka priecājies par saņemto dāvanu, kaut arī tajā pašā laikā domā, ko ar to vispār iesāksi. Ar sievietēm tā var gadīties retāk, taču vīriešiem dāvinot smaržas noteikti ir jābūt pārliecinātam, ka viņš tādas vispār lieto. Taču, ja ir zināms fakts, ka cilvēks lieto smaržas, taču nav tādas vienas izteiktas favorītsmaržas, tad atkal rodas problēma – kādu smaržu izvēlēties. Ja pašam šķiet, ka smarža smaržo jauki, tad nav garantijas, ka arī tam, kuram dāvinās būs tādas pašas domas. Ja ir šādi jāriskē, tad vislabāk izvēlēties smaržu, kura ir diezgan neitrāla, tad būs lielāka iespēja, ka smarža patiks.

Unisex smaržas

Mūsdienās ļoti izplatīta lieta – unisex smaržas. Principā šis nosaukums nozīmē, ka tās var lietot ikviens – gan sievietes, gan vīrieši. Mūsdienās ne tikai smaržām ir šāds piedāvājums, tas ir sastopams arī dažādos apģērbu vai aksesuāru veikalos. Vēl 90.tajos gados modē bija smaržas, kuras katram dzimumam bija izteikti atšķirīgas – sievietēm maigas un sievišķīgas smaržas, bet vīriešiem izteikti sievišķīgas. Protams, neviens jau nestāv klāt, kad uzpūt savas mīļākās smaržas, tāpēc nav jau aizliegts sievietei uzpūst vīriešu smaržas vai otrādi. Taču tā kā šīs smaržas ir izteikti sievišķīgas vai vīrišķīgas, tad apkārtējie varētu tā dīvaini skatīties. Visticamāk, ja vīrietis būs sasmaržojies ar sieviešu smaržām (vai otrādāk), tad apkārtējie var padomāt, ka cilvēks ir tikko kā pavadījis kādu romantisku tikšanos ar pretējā dzimuma pārstāvi. Arī smaržu iepakojumi ir izteikti vīrišķīgi vai sievišķīgi. Var rasties diezgan interesanta situācija, ja kādam ļoti vīrišķīgam vīrietim kādas sanāksmes vai semināra laikā no kabatas vai portfeļa pēkšņi izkritīs ļoti sievišķīgu smaržu pudelīte. Tādas situācijas var radīt dažādus pārpratumus un divdomīgas situācijas. Lai no tādām izvairītos ir iespējams iegādāties unisex smaržas, kas piemērotas abiem dzimumiem. Tās neizraisīs nekādus jautājumus vai domstarpības. Pirmais unisex parādījās 1994. gadā. Tas bija Calvin Clain aromāts One. Kalvins Kleins jau iepriekš ir izcēlies ar dažādiem skandāliem un neparastiem risinājumiem (piemēram, reklamējot smaržas), tāpēc īpaši nepārsteidz fakts, ka tieši viņš ir pirmais, kas ir radījis tieši šāda tipa smaržas. Unisex smaržās nav aromāta galvenās tēmas (parasti galvenā tēma ir vīriešu vai sieviešu smarža), kā arī vīriešu un sieviešu smaržu akcenti tiek sajaukti tā, lai pasmaržojot šīs smaržas nebūtu iespējams pateikt vai tās ir sieviešu, vai vīriešu smaržas. Šīs smaržas parasti nav ar kaut kādu izteiktu raksturu vai emociju gammu, tās ir gana vienkāršas. Visbiežāk šāda tipa smaržas izvēlas jaunieši – gan meitenes, gan zēni. Jau vairāk pieauguši un nobrieduši cilvēki tomēr izvēlēsies vai nu vīriešu vai sieviešu smaržas, taču tas nenozīmē, ka unisex smaržas iegādājas tikai jaunieši. Pieaugušas sievietes visbiežāk izvēlas tādus aromātus, kas izceļas, parāda kādu raksturu, padara noslēpumainu vai ieintriģē. Unisex smaržas to tā īsti nespēj izdarīt. Pieauguši vīrieši teorētiski arī varētu diezgan aktīvi lietot unisex smaržas, jo ne visi vīrieši iedziļinās aromātu pasaulē un dažādās smaržu niansēs. Arī ne visiem patīk pārāk izteiktas smaržas, daudziem patīk kas vairāk neitrāls – tieši tādiem gadījumiem unisex smaržas būs ideāla izvēle. Protams, ir jāatceras, ka ikviena smarža tomēr ir ļoti individuāla, jo tā sajaucas ar katra cilvēka dabīgo aromātu. Ir viena lieta, kad paosta smaržu pa taisno no pudelītes, bet jau kaut kas pavisam cits, kad to uzpūš un paosta uz savas rokas. Smarža var likties pavisam savādāka, turklāt, tā var būt dažāda uz katra cilvēka. Tāpēc arī unisex smaržu vislabāk ir izmēģināt pirms to pērk. Arī unisex smarža, kurai it kā ir jābūt neitrālai, var smaržot vairāk sievišķīgi vai vīrišķīgi – atkarīgs no katra cilvēka unikālās ķermeņa smaržas. Un to varēs uzzināt tikai izmēģinot konkrēto smaržu. Tāpēc nevajag paļauties tikai uz faktu, ka smarža ir domāta ikvienam – nav tāda smarža, kas būtu piemērota pilnīgi visiem. Tāpēc smaržu iegāde vienmēr ir rūpīgi jāapsver.

Smaržas un raksturs

Kā izvēlēties sev pareizās smaržas? Viena lieta ir tajā, ka smaržas pašas par sevi patīk vai nepatīk. Taču smaržas ietekmē cilvēka noskaņojumu vai garastāvokli. Tā kā smaržu sastāvā mēdz būt ēteriskās eļļas, tad jāpievērš konkrēto aromātu ietekme uz cilvēku, pirms izvēlēties kādas smaržas. Iespējams daudzi cilvēki pērkot smaržas tikai skatās uz to vai tās patīk un uz cenu. Taču būtu pareizi arī pievērst uzmanību aromātiem, kas ir to sastāvā. Piemēram, kanēlis stimulē organismu un nomierina dusmas. Savukārt lavanda nomierina un palīdz pret sliktu noskaņojumu. Ja smaržu plauktiņā ir liela smaržu izvēle, tad var izvēlēties tādu smaržu, kura uzlabos omu, dos enerģiju vai noņems spriedzi. Jāatceras, ka ar smaržām nevajadzētu pārspīlēt. Ja smarža pašam patīk, tad pats to nesajutīsi, tāpēc liksies, ka vajag uzpūst vēl. Tā gan labāk nedarīt – labāk mazāk, nekā par daudz. Visi esam pieredzējuši tādu brīdi, kad, piemēram, sabiedriskajā transportā iekāpj cilvēks, kurš šķiet ir aplējies ar smaržu pudelīti – cilvēks paiet garām, bet smarža paliek. Protams, pašam šī smarža noteikti patīk un netraucē, taču ne visiem visas smaržas patīk. Tā kā tur ir dažādas ēteriskās eļļas, kuras ne visiem ir piemērotas, tad no kādas smaržas var sāpēt galva vai kļūt nelabi. Jebkurā gadījumā – kas par daudz, tas par skādi. Turklāt, ja smaržas uzpūš ļoti bagātīgi, tad tās ātri beigsies. Ir pavisam trīs smaržu veidi – smaržas, smaržūdens un tualetes ūdens. Smaržas ir viskoncentrētākais veids – to aromāts būs spēcīgs un noturība var būt līdz pat 24 stundām. Smaržūdens ir nedaudz maigāks par smaržām – tas noturās aptuveni 6 līdz 8 stundas. Savukārt tualetes ūdens ir visvieglākais un gaisīgākais – tā noturība ir vidēji 5 līdz 6 stundas. Tāpēc pirms smaržu lietošanas pārliecināties, kurš no visiem smaržu veidiem jums ir. Varbūt ir pierasts pie vieglajiem tualetes ūdeņiem, taču kāds ir uzdāvinājis smaržas, tāpēc aiz pieraduma var gadīties uzpūst par daudz. Tiklīdz smaržas ir uzpūstas, tās vairs tik viegli nevar dabūt nost – nav kā ar lūpukrāsu vai skropstu tušu. Tāpēc jāpārliecinās, ka konkrētās smaržas netraucē arī pašam (jo pārspīlēti tās lietojot tās var traucēt arī pašam). Bet kāda tad smarža būtu jums vispiemērotāka? Jo parasti vienmēr visiem patīk vairākas, bet visas nopirkt uzreiz nevar. Svaigas citrusa un ziedu smaržas būs piemērotas aktīvai un jautrai sievietei. Austrumu smaržas būs kā radītas tām, kurām nepieciešams iekšējs miers un harmonija. Savukārt romantiskām un sentimentālām būtnēm ziedu smaržas būs tieši laikā. Spēcīgām sievietēm piestāvēs ziedu, sūnu un augļu smaržas. Savukārt sausas smaržas būs piemērotas tām, kuras vēlas iegūt garīgo līdzsvaru. Protams, ar smaržām vien nepietiks, lai uzlabotu garastāvokli vai būtu harmonijā ar sevi, taču tās noteikti palīdzēs. Ēteriskās eļļas ir ļoti spēcīgs līdzeklis, ar kuru var ietekmēt gan fizisko, gan garīgo pasauli. Turklāt, tas labākais ir tajā, ka katrs sev izvēlas to ko vajag, arī tad, ja par šo tēmu nav nekādu padziļinātu zināšanu. Ja smarža patīk – tad tur ir tieši tev atbilstošie aromāti, bet, ja smarža nepatīk, tad pretēji – tie aromāti nebūs piemēroti. Un citreiz gadās, ka kāda smarža kas patikusi vairs nepatīk, vai otrādi. Tas tāpēc, ka kaut kas mūsos ir mainījies un ir nepieciešamas citas smaržas.

Slavenie parfimēri

Par smaržām mēs zinām visai daudz, taču par pašiem parfimēriem, kuri radījuši mūsu iecienītos produktus parasti tik daudz nezinām. Piemēram, slaveno smaržu, kuras visi zinām, Chanel No.5 radītājs bija Ernests Bo. Viņa tēvs arī nodarbojās ar parfīmiem un kosmētiku, tāpēc viņa talants noteikti ir iedzimts. Viņš bija oriģināli no Krievijas, taču laika gaitā sāka strādāt Francijas parfimērijas uzņēmumā. Viņš radīja Rallet No.1 smaržu sēriju un prezentācijā slavenā Koko Šanele izvēlējās flakonu ar 5. numuru. Tā arī radās slavenais smaržu nosaukums. Kopumā šajā smaržu flakonā ir vairāk kā 80 sastāvdaļu, visvairāk tā sastāvā ir dažādi aldehīdi. Pašos pirmsākumos tie nebija pārāk noturīgi, taču mūsdienās tie ir ļoti noturīgi. Pirmās 100 smaržu izmēģinājuma pudelītes Koko Šanele nosūtīja saviem draugiem un dažādām slavenībām kā Ziemassvētku dāvanas. Viens no ražīgākajiem un ietekmīgākajiem 20.gs. smaržu ražotājiem ir Žaks Guerlains. Viņš savā laikā ir daudz eksperimentējis gan ar parfimēriju, gan dažādiem kosmētikas produktiem. No viņa eksperimentiem mūsdienās ir saglabājušās aptuveni 80 smaržas. Par viņa personīgo dzīvi ir ļoti maz informācijas, jo viņš izvairījās no publicitātes un nelabprāt sniedza intervijas. Edmonds Rudnicka ir slavens parfimērs, kurš radījis visiem ļoti zināmus aromātus, piemēram, dažādas Dior, Hermes vai Rochas smaržas. Daži no viņa radītajiem aromātiem nu jau ir kļuvuši par klasiku. Viņš ar aromātu radīšanu ir nodarbojies ļoti ilgi – aptuveni 70 gadus, taču visā šajā ilgajā laikā ir radījis tikai 17 aromātus. Taču visi no tiem ir zināmi un populāri – viņš bija perfekcionists. Kamēr viņa iedomātā smarža nebija līdz niansēm izstrādāta, viņš to nerādīja plašākai sabiedrībai. Tāpēc viņa radīto aromātu skaits ir tik mazs – nav tik viegli sasniegt šādu perfekcionismu. Alberto Morillas ir viens no zināmākajiem mūsdienu parfimēriem. Viņš strādā Šveices parfimērijas kompānijā. Viņš pats saka, ka smaržu radīšanai nepieciešams aptuveni 1 līdz 2 gadu ilgs darbs. Arī viņš ir perfekcionists, līdzīgi Edmondam Rudnickam. Turklāt, viņš pārsvarā izmanto dārgas izejvielas, no kurām veido savus aromātus. Tas, protams, nav slikti, taču tas nozīmē, ka viņa radītās smaržas būs diezgan dārgas. Kaut gan, ja tām ir veltītas tik lielas pūles un liels darbs, tad gan jau tas ir to vērts. Jaunu konceptu smaržu radīšanai un arī lietošanai radīja Žans-Klods Ellena. Viņu ir ļoti ietekmējusi Japānas un Ķīnas kultūra. Žana-Kolda uzskats ir tāds, ka smaržām būtu jābūt noslēpumainām un katra paša individuālai lietai. Smaržām nebūtu jābūt tādām, ka tās ir pirmās, ko cilvēki pamana, kad tu ienāc telpā. Šobrīd viņš strādā slavenajā Hermes smaržu namā. Viņam ir pieejamas vairāk nekā 200 sastāvdaļas, no kurām radīt smaržas, taču viņš parasti izmanto ap 20. Īstenībā rodas sajūta, ka labākie parfimēri ir tieši vīrieši, kaut gan pašas smaržas lielākoties lieto sievietes. Taču gadās arī pa kādai labai sievietei-parfimērei. Sofija Labbe ir pašlaik slavenākā parfimēre. Viņa ir radījusi ļoti daudz mūsdienās zināmu un iecienītu aromātu. Viņa ir ieguvusi ļoti prestižu balvu (jā, arī parfimēriem ir dažādas balvas), kā arī strādā slavenā parfimēru kompānijā. Viņa ir radījusi tādas smaržas kā Calvin Klein Beauty, Hugo Boss Boss Woman, Yves Saint Laurent Parisienne, Lancome O d`Azur, Nina Ricci Premier Jour, kā arī daudzas citas.

Par smaržām

Smaržas ir pastāvējušas jau kopš ļoti seniem laikiem. Cilvēkiem, it īpaši sievietēm, vienmēr ir bijusi vēlme patīkami smaržot. Taču ko īsti nozīmē – patīkami? Visi esam saskārušies gan ar smaržām, kuras patīk tik ļoti, ka gribētos tās visu dienu ostīt, gan arī ar tādām, kuras jau no pirmā brīža liek nepatikā saviebties. Parfimēri jau daudzus gadus mēģina atminēt šo noslēpumu – kas gan mūs piesaista vienām smaržām, bet atgrūž no citām. Radīt tādu parfīmu, kas patiktu pilnīgi visiem ir tāpat kā atrast svēto grālu. Mākslas filmā Parfīms galvenais varonis arī mēģināja atrast šo te ideālo smaržu un beigās to arī paveica. Realitātē nevienam nekas tāds vēl nav izdevies. Īstenībā smaržu izvēli ietekmē daudz dažādi apstākļi, piemēram, dzīves vieta, tradīcijas, vecums, apkārtējā vide u.c. Būtībā smaržas ir dažādu smaržvielu, ēterisko eļļu un spirta vai ūdens un spirta maisījuma sajaukums. Tas ir tā vienkāršos vārdos aprakstot smaržas. Mūsdienās smaržu veidošanas tehnoloģijas ir kļuvušas daudz modernākas un tās attīstās ar katru brīdi aizvien vairāk. Senākos laikos smaržas bija daudz vienkāršākas, taču to pagatavošana prasīja daudz ilgāku laiku un vairāk pūles. Šobrīd arī iespējas un dažādu smaržu variācijas ir daudz vairāk. Agrāk smaržas gatavoja no, lielākoties, dažādām dabiskām smaržām un ēteriskajām eļļām. Mūsdienās ļoti bieži izmanto arī sintētiskās smaržvielas. Ir daudzas dabā sastopamas smaržas, kuras nav izdevies iegūt dabiskā ceļā, piemēram, maijpuķīšu smarža. Tāpēc tā tiek radīta rūpnieciski. Turklāt smaržu radīšana nav nemaz tik vienkārša – vienas smaržas sastāvā var būt pat 70 sastāvdaļu. Sastāvdaļu attiecību nosaka procentos. Pats grūtākais ir ne tikai salikt kopā smaržas, kas savā starpā labi draudzējas, bet gan tās salikt pareizajās proporcijās. Arī sastāvdaļu kvalitāte ir svarīga, jo no lētākām un prastākām izejvielām nekādas augstās kvalitātes smaržas nesanāks. Tāpēc arī tās labākās un kvalitatīvākās smaržas ir daudz dārgākas – jo to izejvielas nebija lētas. Labas smaržas ir arī tādas, kuras ilgi noturas. Turklāt, dienas gaitā to smarža var nedaudz mainīties – sākumā smarža var būt nedaudz savādāka, nekā vakarpusē. Un smaržas aromāts ir atkarīgs no paša cilvēka. Kā zināms, katram cilvēkam ir pašam sava smarža, un, protams, uzsmidzinātā smarža reaģē ar cilvēka dabisko aromātu un ādu. Tāpēc izvēloties smaržas tās ne tikai jāpaosta no pudelītes un uzsmidzinot uz papīra, bet arī jāuzpūš sev uz rokas. Arī pēc tam būtu jānostaigā vairākas stundas ar šo smaržu, lai varētu novērot kā tā mainās dienas gaitā un vai tā patiešām patīk. Var gadīties, ka smarža, kura sākumā likās brīnišķīga dienas beigās vairs tāda neliksies. Tā kā smaržas nav nekāds lētais prieks, tad labāk vispirms kārtīgi pārliecināties par to vai tās patīk. Protams, arī gadalaikam ir nozīme. Nebūtu īsti ieteicams vienas un tās pašas smaržas lietot visu gadu. Rudenim un ziemai vairāk piestāvēs tādi nopietni un smagāki aromāti, taču pavasarī un vasarā tomēr gribēsies kaut ko vieglāku un gaisīgāku. Tāpēc būtu nepieciešamas vismaz 2 dažādas smaržas. Arī smaržas ir modes lieta, taču nav jēgas skriet pakaļ modei, ja modīgās smaržas neiet pie sirds. Ja smaržas galīgi nebūs tavējās, to varēs ātri vien saprast – no tām var pat sākt sāpēt galva. Taču patiešām piemērotas smaržas pats nemaz īsti nejūt.

Nepareizi uzskati par smaržu īstumu

Runājot par smaržām, visbiežāk uzdotais jautājums skan šādi – vai tās ir īstas? Ko tad īsti nozīmē īstas smaržas vai neīstas. Smaržas, tāpat kā daudz ko citu, mēdz viltot. Smaržu viltojumi ir daudz lētāki un kvalitāte ir sliktāka, turklāt tās var smaržot nedaudz savādāk nekā oriģinālās, kā arī tās nav tik noturīgas. Protams, ir cilvēki, kuriem nav svarīgi kāda ir smaržu kvalitāte, turklāt, ne visi cilvēki var atļauties dārgās un oriģinālās smaržas. Kaut gan, protams, ir jāpērk oriģināli (ne visi ir tik dārgi), jo viltojumi tomēr ir sava veida zagšana. Taču ļoti daudzi cilvēki arī īsti nezina kā atšķirt īstās smaržas no to viltojumiem. Protams, ne vienmēr tas ir tik viegli, it īpaši, ja neesi ar to bieži saskāries, turklāt viltojums ir gana veiksmīgs. Taču bieži vien cilvēkiem rodas aplamas idejas, kuras it kā nosaka, ka smaržas nav īstas. Viena no dzirdētajām frāzēm – smaržas nesmaržo labi, tātad nav īstas. Tā nu gan nevar noteikt vai smaržas ir viltotas vai nē. Protams, ja vienmēr pērk vienas un tās pašas smaržas un pēkšņi viņas smaržo kaut kā ne tā, tad varbūt ir gadījies viltojums, taču pēc tā vai smarža patīk vai nē noteikti nevar noteikt to īstumu. Dažiem šķiet, ka izlasot, ka kāda smarža ir ieguvusi lielu atsaucību un ir modē smaržos nu tā, ka patiks visiem, bet aizejot uz veikalu liekas, ka tā smird. Tas nenozīmē, ka smarža nav īsta, tas nozīmē, ka tev tā vienkārši nepatīk. Pasaulē vēl nav radīta tāda smarža, kas patiktu pilnīgi visiem planētas iedzīvotājiem, tāpēc tas ir tikai normāli. Arī arguments, ka pēc pāris stundām smaržas vairs nevar just nestrādās, jo smaržu noturība ir dažāda. Turklāt ir atšķirība starp parfīmu, smaržūdeni un tualetes ūdeni – vienai un tai pašai smaržai var būt visi 3 veidi, tāpēc varbūt kādreiz vienkārši ir sanācis nopirkt tualetes ūdeni parfīma vietā un tāpēc pirmā doma – viltojums. Arī tas, ka veikalā pamēģinātā smarža bija noturīgāka nekā nopirktā īsti nebūs labs arguments smaržu īstumam, jo iemesls ir tāds pats kā iepriekš minētais – veikalā tika izmēģināts parfīms, taču iegādājies tualetes ūdeni. Tāpēc vienmēr ir rūpīgi jāapskatās, kas ir rakstīts uz pudelītes, jo to var arī nepamanīt. Turklāt, tualetes ūdens un smaržūdens ir lētāki nekā parfīms arī tāpēc, ka to noturība nav tik spēcīga. Arī tad, ja nopirktās smaržas smaržo savādāk nekā tās, ko lieto kolēģe, draudzene vai māsa nav noteicošais faktam, ka smaržas nav īstas. Ir tikai loģiski, ka uz katra cilvēka smaržas būs nedaudz savādākas, jo smaržas sajaucas ar katra cilvēka dabīgo aromātu. Ja tev patīk smaržas, kas ir tavai kolēģei, tad pirms tās pirkt labāk izmēģināt tās uz sevis, jo varbūt tās vairs neliksies tik labas. Turklāt, smaržu pasaule arvien mainās. Ir klasiskas smaržas, kuras ir jau no pagājušā gadsimta, taču arī tās var savās niansēs nedaudz mainīties, jo kāda sastāvdaļa ir pamainījusies. Varbūt vecmāmiņa lietoja kādu klasisko smaržu, bet tagad to nopērkot tā smaržo daudz savādāk – tā var būt un arī tas nav nekas neparasts. Īstenībā noteikt smaržu īstumu nav viegli, taču pērkot tās zināmos veikalos ir tomēr garantija, ka smaržas būs īstas.

Neparastās smaržas

Ne visas smaržas ir vienādas, un ne visiem visas smaržas patīk. Parasti jau ar vārdu smaržas mēs iedomājamies skaistās stikla pudelītes smalkos veikalu plauktos, kuras parasti smaržo jauki un maksā dārgi. Taču ir arī nedaudz neparastas smaržas – tādas, kas atšķiras no tām tipiskajām. ASV tika radītas smaržas, kuras smaržo tā, it kā uz uguns ceptu gaļu. Šīs smaržas radīja Burger King – ātrās ēdināšanas iestāde. Iespējams viņi šādas smaržas radīja, lai piesaistītu klientus arī savām ēstuvēm, ņemot vērā faktu, ka smaržas tomēr cilvēkus ietekmē. Varbūt jūtot šīs smaržas cilvēkiem vairāk sakārosies kādus gaļas ēdienus, piemēram, kādu hanburgeru no Burger Kinga. Īstenībā visai dīvaini būtu smaržot pēc ceptas gaļas. Ikdienā darba kolēģi noteikti nesaprastu, ja kāds ar tādām iesmaržotos. Savukārt Francijā izveidoja vēl dīvainākas smaržas. Smaržu ražotājs Etat Libre d’Orange ir izveidojis smaržas, kuras smaržo pēc cilvēka asiņu, siekalu un sviedru sajaukuma. Pat īsti negribētos domāt kā tas vispār varētu smaržot, un kāpēc gan kāds ar tādām gribētu iesmaržoties. Tad jau labāk smaržot pēc ceptas gaļas. ASV piedāvā iegādāties smaržu, ar kuras palīdzību varam smaržot gluži kā jūras dievība, piemēram, Neptūns. Tās smaržo pēc jūras zālēm, okeāna un tumšām ūdens dzīlēm. Pēc apraksta rodas sajūta, ka iesmaržojoties ar šīm smaržām mēs smaržotu vai nu nedaudz pēc zivīm vai purva dūkņas. Ir arī smaržu ražotāji, kuri piedāvā katram pagatavot individuālu smaržu. Būs tikai nepieciešams cilvēka DNS. Tad smaržu ražotājs izveido smaržu, kas atbilstoša un piemērota tieši konkrētajam cilvēkam. Būtībā – smarža smaržos tāpat kā cilvēka dabiskā smarža. Iesmaržojoties ar to mēs varam smaržot pēc sevis vēl vairāk nekā parasti. ASV ir radītas arī smaržas, kuru aromāts atgādina bordeli. Arī to nosaukums ir diezgan loģisks – Bordello. Nezin vai kāda ikdienā vēlētos smaržot pēc vieglas uzvedības sievietes. Francija ir otra valsts, kura rada daudz dīvaino smaržu. Tāpati kompānija, kas radīja iepriekš pieminēto smaržu, kas smaržo pēc sviedriem, asinīm un siekalām, ir radījusi smaržu, kura smaržo pēc cigarešu dūmiem un jasmīna. Principā smaržo pēc cigaretēm ar nedaudz ziedu aromātu. Francijā cigaretes ir ļoti izplatītas, tāpēc nav brīnums, ka tur ir radītas šādas smaržas. Daudzās vietās mūsdienās cigaretes aizliedz, tāpēc varbūt kaislīgiem smēķētājiem šādas smaržas būs neliels mierinājums. Ir arī diezgan ekstrēmas smaržas – tādas, kas smaržo pēc degošām riepām. Visai dīvaina izvēle, ņemot vērā to, ka šāda smaka nav diez ko patīkama. Protams, ka tur ir piejaukti vairāki citi aromāti, lai padarītu šo smaržu patīkamāku. Bez degošas riepas smaržas tur vēl ir ādas, melnās tējas, vaniļas un meža aromāts. Šāda smarža gan laikam būs piemērota vīriešiem, nevis sievietēm. Ja atgriežamies pie ēdienu smaržām, tad ASV ir radītas arī smaržas, kas smaržo pēc omāra. Tās varētu būt nedaudz līdzīgas tām jūras dievību smaržām. Kaut gan omāru smaržās ir ne tikai jūras aromāts, bet arī sviesta un saldas gaļas, tāpēc tas vairāk smaržos pēc ēdiena. Ēdiena smaržas nav nemaz tik laba ideja, jo tās visu dienu sajūtot var gribēties ēst. Īpaši nevēlami tas ir tad, ja tiek ievērota kāda diēta. Turklāt, šīs dīvainās smaržas ir visai specifiskas, tāpēc grūti iedomāties kādu no tām savā ikdienā.

Daži fakti par smaržām

Aromātu pasaule joprojām ir nedaudz mistiska un apvīta dažādiem noslēpumiem. Piemēram, kāpēc viena smarža vienam cilvēkam ļoti patīk, bet kādam citam ļoti nepatīk? Vai kāpēc sajūtot vienu smaržu mēs jūtam uzmundrinājumu un garastāvoklis uzlabojas, bet kāda cita smarža liek vairāk aizdomāties un sajust iekšēju mieru? Dažādi aromāti spēj dažādi iedarboties uz cilvēku. Tā kā visi esam atšķirīgi, tad arī smaržas uz mums iedarbojas dažādi. Un nekad īsti nevar paredzēt kāda šī iedarbība būs un cik spēcīgi izpaudīsies. Varbūt, ka paši pat nepamanām, ka kāda smarža uz mums kaut kā iedarbojas, jo tas notiek ļoti nemanāmi. Cilvēkam nebūtu pašam jājūt savas smaržas. It kā šķiet – kāpēc tad vispār jālieto smaržas, ja jau paši tās īsti nejūtam? Arī tad, ja liekas, ka smaržu īsti nesajūtam, kaut ko tomēr sajūtam un smaržas uz mums iedarbojas. Turklāt, arī citi cilvēki sajūt šīs smaržas, līdz ar to tās var kādu citu pievilināt vai atgrūst. Cilvēka oža ir ļoti svarīga jebkurā situācijā, taču mūsdienu cilvēkam oža vairs nav tik laba kā tā bija pirms 1000 gadiem. Tas izskaidrojams ar mūsdienu piesārņoto vidi, kā arī dažādām spēcīgām smaržām ikdienā, kas ir notrulinājusi mūsu ožas spējas. Smaržas patiesais aromāts atklājas tikai pēc kāda laiciņa. Ja sākumā nedaudz paostam smaržu un šķiet, ka tā ir patīkama, tad jāatceras, ka tā jāpaosta arī vēlāk, kad pirmās smaržu notis ir jau izgarojušas. Smarža nedaudz maina savu smaržu dienas gaitā. Arī uz katra cilvēka tā smaržo nedaudz savādāk. Smaržu noturība ir svarīga ikvienam, jo nenoturīgas smaržas būs jāpūš vairāk un biežāk, kā rezultātā tās beigsies ātrāk. Tāpēc ikvienai ir svarīga to noturība. Smaržu noturību varam ietekmēt arī mēs pašas – uz taukainas ādas tā būs noturīgāka nekā uz sausas. Tas nozīmē, ka mums jārūpējas arī par savu ādu. Nebūtu vēlams, lai tā būtu sausa, jo tad arī vairāk rodas grumbas. Arī smaržām sausa āda diez ko nepatīk, tāpēc tas ir vēl viens labs iemesls kāpēc rūpīgi jākopj āda. Ja cilvēkam visu laiku ir auksti, tad būtu ieteicams izvēlēties smaržu ar siltām notīm, savukārt tiem, kuriem visu laiku ir karsti tieši pretēji – smaržas ar vēsākām notīm. Šādas smaržas vai nu atvēsinās vai sasildīs – atkarībā no situācijas. Protams, ir cilvēki uz kuriem smaržas iedarbojas spēcīgāk nekā uz citiem. Ja esat jūtīgi un smaržas vienmēr spēcīgi iedarbojas, tad jāuzmanās un vienmēr jāizpēta kādi aromāti konkrētajā smaržā sastopami. Smaržu veikalā ir diezgan grūti izvēlēties sev smaržas, jo pēc kāda laika vairs neko tā īsti nevar sajust. Teorētiski vienā reizē cilvēks var kārtīgi sajust kādas 5 dažādas smaržas. Lai neitralizētu visus šos aromātus un atgūtu spēju sajust smaržu, ir nepieciešams pasmaržot, piemēram, kafiju. Noteikti esam ievērojuši, ka smaržu veikalos var atrast kafijas pupiņas. Tās tur nav noliktas tikai kā interjera dizaina priekšmets, bet tām ir arī praktiska nozīme. Jāatceras arī tas, ka smaržas nav vēlams pūst uz matiem, jo tās nav pārāk veselīgas matu struktūrai – tās var padarīt matus sausus. Turklāt mati ļoti uzsūc dažādus aromātus, tāpēc smarža var kļūt arī nedaudz dīvaina. Un noteikti jāizvairās no smaržu pūšanas tieši pēc smēķēšanas, jo šo aromātu kombinācija nesmēķētājiem noteikti nebūs patīkama.